Bicycle Diary from Seattle

Çarşamba, Temmuz 26, 2006

Cevizli Corek ve Acma

Merhabalar,

Pazartesi gunu canim annemin yaptigi cevizli coreklerden istedi. Ama telefonda anneme tarifi sormayi unuttum :( Ne yapayim insanin cani istedimi durmak olmuyor kendim yaptim uydurarak.

Tarifi vermeden once ailemizin geleneksel cevizli corek gecmisinden bahsedeyim azicik. Canim anneannem (bu ay 85 yasini doldurdu) kapiya gelen sutculerden haldigi halis sutleri kaynatip, uzerinde olusan 2 parmak kalinligindaki kaymagi biriktirirdi. Kaymagin miktari kucuk bir tencereyi (tabi bu kucukluk anneanneme gore, bana gore oldukca buyuktu) dondurunca bu cevizli corek vakti geldigine isaretti. Anneannem Beypazarlidir, Beypazar kurusunu biliyorsaniz, mis gibi tereyag ve tarcini andiran kokuyu bilirsiniz. Ama tarcin degildir. Iste bu meshur cevizli coregin icine de bu baharattan konur. Anneannem artik yemek, borek corek yapamiyor, annem de 24 saat uzakta (ki kardesimden ogrendigim kadari ile o da artik yapmiyormus) is basa dusmustu. Benim icin simdiye kadar sadece hazirini yemek olan cevizli corekler burnumda tutunce ve hafizamda yapilisi ile ilgili mayali hamur, ici icinde ceviz yag ve tarcin fikrinden baska bir sey de yoktu. Daldan dala atliyorum ama sonuca gelecegim, gecenlerde Atilla acmayi sever diye, Portakalaagaci sitesinden tarifini alip yapmistim. Cok begendi canim kocam. Hamurun tadindan yola cikarak belki cevizli corek icinde ayni hamuru kullanabilirim dedim. Eeee kapiya sabahlari gelip bagiran bir sutcumuz olmadigindan, kaymak elde etmemiz mumkun olmadigina gore mevcut malzemeyle idare edecektim. Hamurun bir tepsi dolduracak kadarini Atilla'ya acma yaptim geri kalanini da cevizli corek. firindan cikarttigimda olmamis gibi gelmisti. Ama azicik soguduktan sonra tadina baktigimda fena olmadigini gordum.

Dun Sumeyye geldi tadina bakti "sitene koymalisin cok guzel olmuslar" dedi. Ben de kirmayayim koyayim dedim :) Iste tarifi:

Malzemeler
  • 2 yumurta
  • 1 bardak ilik su
  • 1 bardak yogurt, sut veya ilik su (herhangi biri olabilir) - ben yarim bardak yogurt, yarim bardak sut koyuyorum
  • 1 su bardagi sivi yag
  • 1/2 su bardagi seker
  • 2 tatli kasigi tuz
  • 1 kup yas maya - ben 2 corba kasigi kuru maya kullaniyorum
  • 50-60 gr kati yag - buradaki tereyaglardan Land o lake'in bir cubugunun yarisini kullaniyorum
  • aldigi kadar un (4 kisilik kahve cezvesi ile 2,5 cezve oluyor asagi yukari, ama unun yogunluguna gore kivam degisiyor o yuzden yavas yavas koyarak kendiniz kivami ayarlayabilirsiniz)
  • Cevizli corekler icin istediginiz kadar dovulmus :) ceviz ve tarcin
1 su bardagi yaklasik 1 cup' a (ozur dileyerek duzeltiyorum 1 su bardagi 3/4 cup) karsilik geliyor, subardagi bizim bildigimiz normal olculerde su bardagi, Amerikan olculerinde degil :)

Yapilisi:

Bir su bardagi ilik suyu hamuru yapacaginiz kabin icine koyun, 1 tatli kasigi seker ve 2 corba kasigi mayayi ekleyip karistirin. Bir sure mayanin kabarmasini bekleyin. Maya kabardiktan sonra, yumurtalarin sarilarini ayirip beyazlarini hamur kabina ekleyin. Yogurt sut karisimini, sivi yagi, seker ve tuzu da ekleyip elinizle karistirin. Malzemeler homojen bir hal aldiktan sonra ununu eklemeye baslayin. Ne cok civik ne de cok sert bir hamur olmali. Yogurma islemi bitince uzerini kapatip, bir patteniye ya da kalin bir ortunun altinda kabarana kadar bekleyin. Hamur kabarirken, tereyagi hafif ateste yakmadan eritip kenarda bekletin. Yumurta sarilarini da bir corba kasigi soguk su ile cirpip bekletin.

Hamurlarin icine yapacaginiz uygulama cevizli corekte ve acmada farkli. Bir hamurla ikisini birden yapmak isterseniz once acmalari yapmanizi oneririm. Hamurdan kucuk limonlar buyuklugunde parcalar koparip elinizle tezgah uzerinde acin. Cok ince olmasin. Actiginiz hamurun icine, eritmis oldugunuz tereyagi firca ile surun. Hamuru yuvarlayip iki ucunu aksi istikamette cevirerek halka yapin. :) tarif etmeye calistigim sey hamura acma sekli verme isi, eminim ben anlatmasam da olurdu ama ... :) Yaklasik 8-10 tane acma bir o kadar da cevizli corek cikiyor bu hamurdan. Tepsiye dizdikten sonra uzerlerine yumurta sarisini surup bir miktar daha kabarmasini bekleyin. Kabardiktan sonra, tarifte siki siki fansiz firinda diyor, benim oyle bir sansim yok zaten burada :) 350 F ya da 110 C de (110'dan cok emin degilim) kizarana kadar pisirin. Cevizli corek icin ise kalan tereyaga bir miktar da zeytin yag, dovulmus ceviz ve tarcin ekleyip karistirin. Hamurlari yine acip icine bu karsimi koyup rulo yapipi yukaridaki resimdeki sekle sokun (anlatamadim kolayini kactim bu sefer de:). Ayni sekilde biraz da tepside kabarmasini bekleyip, firina verin. Sumeyye dun paskalyaya da benzetti, seklini oyle yapip icine yag surmeden yapsaniz belki ayni tadi verir. Sekerini biraz daha artirirsaniz daha iyi olur belki ama 1 bardak falan degil, 1/2 bardak yerine 3/4 bardak koyabilirsiniz.

Afiyet olsun. Agzinin hep tatli olsun.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home